اصطلاحات رایج در برق

در بین مهندسان برق برخی اصطلاحات به کار می روند که به صورت معمول بین افراد متفرقه عمومیت ندارند. این اصلاحات تخصصی شباهت ها و تفاوت های زیادی دارند که با ندانستن مفهموم آن ها، اشتباه گرفته می شوند در اداه به این مهم می پردازیم.

CT
به دلیل اینکه جریان خطوط زیاد می‌باشد و نمی‌توان مستقیما آن را اندازه گرفت با استفاده از این دستگاه از جریان نمونه برداری میکنند. این دستگاه به صورت سری در مدار قرار می‌گیرد. همچنین برای فشار قوی از سیستم‌های اندازه گیری و حفاظت از این وسیله استفاده میشود.

CVT
به موازات برقگیر این دستگاه نصب می‌گردد علت استفاده آن برای سرد کننده فرکانس ۵۰ هرتز برای سیستم مخابراتی و اندازه گیری ولتاژ و محافظت برای بچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرق آن با pt با این است که پی تی فقط برای اندازه گیری و حفاظت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

PT
چون ولتاژ و خطوط زیاد می‌باشند و نمی‌توان مستقیما آن را اندازه گرفت با استفاده از این دستگاه از ولتاژ نمونه برداری میکنند. این دستگاه به صورت موازی در مدار قرار می‌گیرد. همچنین برای حفاظتی که نیاز به نمونه ولتاژ مانند رله‌های آندر ولتاژ یا آور ولتاژ و رله دیستانس و رله استاندارد استفاده می‌شوند.

استراکچر
استراکچر‌ها پایه‌های فلزی هستند که نگهدارنده تجهیزات در پست برق می‌باشند.

بریکر
کلید قدرتی است که در موقع لزوم جریان عادی شبکه و در موقع خطا جریان اتصال کوتاه راه و جریان زمین را سریع قطع نماید این کلید قطع جریان را در یک فضای عایق انجام می‌دهد بنابراین این کلید میتواند در زیر بار قطع کند.

تپ چنجر
وسیله‌ای است که با تغییر دادن سبب تغییر ولتاژ خروجی ترانس میگردد وسیله بیشتر در طرف فشار قوی ترانس وصل میشود.

پست
محلی که در آنجا تبدیل ولتاژ انجام گرفته یا کلیدزنی صورت می‌گیرد.

کلید SF۶
کلیدی که در آن برای خاموش کردن جرقه ناشی از قطع و وصل از گاز خاموش کننده‌ای استفاده میشود که آن گاز SF۶ نامیده می‌شود.

رله REF
مشابه رله دیفرانسیل میباشد و برای اتصال‌های فاز با زمین در داخل ترانس به کار میرود و به طور جداگانه در دو طرف ترانس نصب میشود.

پارالل کردن ترانس یا ژنراتور
یعنی موازی کردن دو ترانسفورماتور یا دو ژنراتور با هم که هدف از پارالل کردن بالا بردن ضریب اطمینان شبکه و تعدیل بار بین خطوط و ترانس‌ها و ژنراتور‌ها و استفاده مناسب از قدرت و ظرفیت تجهیزات می‌باشد.

اینورتر
این دستگاه ولتاژ مستقیم را به متناوب تبدیل می‌کند و از آن برای مصارف استراتژی و پر اهمیت در پست برق استفاده می‌شود

اینترلاک
ساز و کاری است که برای جلوگیری از تداخل عملکرد تجهیزات استفاده می‌شود به طور مثال در پست برق نباید سکسیونر قبل از بریکر باز شود و لذا اینترلاک از این عمل جلوگیری می‌کند که اگر سهواً ابتدا دستور باز شدن سکسیونر صادر شد عمل نکند.

نظرات بسته شده است.